مدیریت حافظه و چگونگی ضبط اطلاعات خصوصا فیلم ، صدا و مختصات نقشه بر روی حافظه دوربین خودرو ، همیشه یکی از مهمترین عوامل اصلی تعیین کننده برای خریداران است. جالب است بدانید که بخش مهمی از معیارهای تشخیص یک دوربین خودرو حرفه‌ای نیز مربوط به مدیریت حافظه و کیفیت ضبط است.
در این بخش شما را با اطلاعات پایه و اساسی در ارتباط با مدیریت حافظه و ضبط در دوربین اتومبیل آشنا می‌کنیم. پس از مطالعه کامل و دقیق این بحث شما قادر خواهید بود که دوربین مداربسته خودروئی را انتخاب کنید که با کمترین میزان حافظه ، بیشترین زمان و بهترین کیفیت ضبط را در اختیار شما قرار دهد.

چگونگی یا فرمت ( Format ) ضبط فیلم دروبین خودرو :

به طور ساده فرمت فیلم یعنی نوع بسته بندی داده های فیلمی. وقتی فیلمی ضبط می‌شود ، حجم زیادی از اطلاعات در حال ذخیره سازی است که این اطلاعات در بسته بندی هائی مرتب و ذخیره می‌شود. نوع این بسته‌ها توسط شرکت‌های تولید کننده دوربین و یا تولید فیلم تعیین می‌شود و نام‌های متفاوتی هم دارند.
MPEG-4 و AVI دو فرمت رایج ضبط فیلم در دوربین خودرو هستند. این دو فرمت بوسیله بسیاری از پلیرها (پخش کننده فیلم) قابل نمایش هستند. هر کدام مزایا و معایبی دارند که خارج از حوصله این بخش است.
البته بعضی از دوربین‌ها هم از فرمت اختصاصی خودشان استفاده می‌کنند و شما برای مشاهده فیلم‌های ضبط شده آنها باید نرم افزار یا پلیر اختصاصی آنها را داشته باشید.
بعضی از فرمت‌ها برای فشرده سازی اطلاعات انعطاف پذیری بهتری دارند و به همین خاطر در میزان اشغال کردن حافظه موثراند.

چگونگی فشرده سازی یا کمپرس ( compress ) فیلم دوربین خودرو :

دوربین خودرو مدیریت حافظه کمپرس سازی اطلاعات

امروزه دوربین های اتومبیل حرفه ای کیفیت های بالائی دارند. مثلا دوربین Blackvue و Iroad فیلم‌های خود را با کیفیت 4K ضبط می‌کنند. اگر قرار باشد اینگونه فیلم‌ها در حالت معمولی ذخیره شوند ، برای هر دقیقه از آنها ده ها مگابایت فضا نیاز است. اما به لطف وجود روش‌های فشرده سازی ، بدون کاهش کیفیت ، حجم ذخیره‌سازی چندین مرتبه کاهش یافته است. تا چندی قبل روش H.264 روشی رایج بود اما در حال حاضر استفاده از روش H.265 در دورببن های خودرو حرفه ای جایگزین شده است زیرا حجم فایلهای h.265 نصف حجم فایلهای ذخیره شده با روش قبلی است.

دوربین خودرو مدیریت حافظه کمپرس سازی با کد H.265

دوربین خودرو مدیریت حافظه کمپرس سازی با کد H.265

محل ذخیره سازی اطلاعات در دوربین خودرو :

دوربین خودرو معمولا حافظه داخلی برای ذخیره سازی ندارد و عموما از حافظه‌های جانبی مثل کارت حافظه SD وMicro SD استفاده می‌کند. دوربین‌های خودرو حرفه‌ای ( جعبه سیاه خودرو ) از کارت حافظه های با ظرفیت بالا تا 256 G پشتیبانی می‌کنند.

کارت حافظه دوربین خودرو یکتانگر

دوربین مدار بسته خودرو صنعتی از هارد دیسک برای ذخیره سازی استفاده می‌کند و بنابراین می‌تواند از HDD تا چندین ترابایت هم پشتیبانی کند.

فضای ابر ( Cloud ) محلی برای ذخیره سازی دوربین خودرو :

انتخاب دوربین خودرو آنلاین و آفلاین

دوربین های خودرو Blackvue به طور اختصاصی برای مشتریان خود فضای ابری برای ذخیره سازی اطلاعات اختصاص می‌دهد. یعنی اضافه بر اینکه اطلاعات شما در کارت حافظه دوربین ذخیره می‌شود ، همین اطلاعات می‌تواند در سرور اختصاصی دیگری هم ذخیره شود. به این ترتیب اگر به هر علتی دوربین یا کارت حافظه آن آسیب ببیند یا مفقود شود، اطلاعات شما بدون خدشه در فضائی مختص شما باز هم قابل دسترسی است.

ضبط حساس به حرکت ( Motion Detection ) در دوربین خودرو :

بسیاری از مواقع خودرو شما در حال پارک است و هیچگونه حرکتی هم داخل یا اطراف آن اتفاق نمی‌افتد. در چنین حالتی ضبط اطلاعات تنها موجب پر شدن حافظه خواهد شد. اما اگر دوربین بتواند حرکت را تشخیص دهد و تنها در صورت بروز حرکت شروع به ضبط کند، نقش موثری در کاهش فضای مورد نیاز برای ذخیره سازی خواهد داشت. دوربین خودرو حرفه ای blackvue چندین ثانیه قبل از وقوع حرکت را هم به ابتدای فیلم اضافه می‌کند تا پیگیری اتفاقات به سادگی امکان پذیر باشد.

ضبط حساس به ضربه ( Impact Detection ) در دوربین خودرو :

گاهی اتفاق در زاویه دید دوربین خودرو نیست مثلا سنگی به سمت خودرو پرتاب شده ، چیزی از بالا بر روی خودرو می‌افتد و یا کسی به صورت نیم خیز به خودرو نزدیک شده و سعی در باز کردن درب دارد. در چنین مواقعی حرکتی مشاهد نمی‌شود که ضبط شروع شود. دوربین خودرو هوشمند ، ضربات و تکانها را هم تشخیص می‌دهد و شروع به ضبط می‌کند.

ضبط تایم لپس ( Time Laps ) در دوربین خودرو :

دوربین خودرو مدیریت حافظه و ضبط تایم لپس

گاهی شما نیاز به ضبط دائمی دارید اما محدودیت فضای کارت حافظه اجازه چنین ضبطی را به شما نمی‌دهد. در چنین مواقعی ضبط تایم لپس تنها راهکار است. دوربین همه ثانیه ها را با تعداد فریم کمتری ضبط می‌کند. یعنی بدون کاهش کیفیت و بدون وقفه ضبط انجام می‌شود. در این حالت زمان ذخیره سازی حدود 27 برابر افزایش می‌یابد . این نوع از ضبط اختصاصی دوربین خودرو Blackvue و Iroad است.

مدیریت ضبط در دوربین خودرو :

” بیشترین زمان ذخیره سازی با بهترین کیفیت در کمترین میزان حافظه ” ، این شعار اصلی مدیریت ضبط و حافظه است .
اما چگونگی تحقق آن نیاز به چند عامل دارد :

  • توانمندی و هوشمندی دوربین خودرو

    تنها با استفاده از دوربین حرفه ای و هوشمند است که می‌توان بر اساس اهمیت وقایع ، زمان و هدف چگونگی ضبط را کنترل و مدیریت کرد. امکان ضبط حساس به حرکت ، حساس به ضربه ، تایم لپس ، تغییر کیفیت و تعداد فریم بر ثانیه از جمله ابزارهای اساسی مدیریت ضبط هستند.

  • استفاده از حافظه مناسب و با کیفیت

استفاده از کارت حافظه با کیفیت و اصلی ، یکی از شروط اساسی ذخیره سازی درست و با کیفیت است. متاسفانه رواج کارت‌ های حافظه تقلبی و بدون اصالت ، در کارکرد صحیح دوربین اختلال ایجاد می‌کند.

  • اعمال مدیریت صحییح بر عملکرد ضبط دوربین 

هوشمندی و توانائی شما در تعریف خواسته‌هایتان مهمترین عامل مدیریتی ضبط دوربین خودرو است. افزایش میزان حافظه بدون مدیریت توقعات و خواسته‌ها ، نتیجه‌ای به غیر از افزایش هزینه ندارد. رعایت نکاتی بسیار ساده ، به راحتی مدت زمان ضبط شما را ساعت‌ها افزایش می‌دهد :

  • خودروی خود را به سمتی پارک کنید که در حالت پارک، حرکت کمتری در مقابل دوربین باشد 

    مثلا خودرو شما در پارکینگ به سمت درب ورودی منزل قرار دارد. هر گونه رفت و شدی ضبط می‌شود. اما اگر در همان مکان فقط خودرو را بر عکس پارک کنید دیگر حرکتهای ورود و خروج دیگران که کاملا برای شما غیر مفید است ضبط نخواهد شد.

  • میزان حساسیت به حرکت دوربین را تنظیم کنید 

    در بسیاری از مواقع به علت بالا بودن میزان حساسیت دوربین، اندک تغییرات محیطی مثل تغییرات روشنائی و حرکت حتی پشه‌ها، ضبط می‌شود و حافظه را بی مورد اشغال می‌کند.

  • همیشه قبل از استفاده از خودرو ، در حد چند ثانیه ، اطراف و داخل خودرو را بررسی کنید 

    معمولا به علت بی توجهی ، اتفاقات را با چندین روز تاخیر متوجه می‌شویم و انتظار داریم فیلم های ضبط شده هم باقی مانده باشد. اگر اندک توجهی داشته باشید به راحتی اتفاقات را به موقع بازبینی خواهید کرد.

  • حتی الامکان از ضبط تایم لپس استفاده کنید

ضبط تایم لپس نسبت به ضبط معمولی ، مدت زمان ذخیره سازی را تا 27 برابر افزایش می‌دهد. این حالت ضبط با کاهش تعداد فریم بر ثانیه ، بدون آنکه لحظه‌ای از دست برود ، حجم ذخیره سازی را به شدت کاهش می‌دهد. و در زمان بازبینی هم با سرعت بالائی می‌توانید زمان را مرور کنید.

دوربین خودرو مدیریت حافظه و ضبط فیلم

  • پوشه حوادث را خالی کنید 

    دوربین حرفه‌ای هر حرکت و یا ضربه‌ای را به عنوان یک حادثه با اهمیت در پوشه‌ حوادث ، جداگانه ذخیره می‌کند . وقتی کارت حافظه پر شد فایل‌ها به ترتیب ( نه به صورت کلی ) از ابتدا پاک شده و فایل‌های جدید جایگزین می‌شوند . اما این جایگزینی مشمول پوشه حوادث نمی‌شود. بنابراین گاهی حوادث روزهای متمادی بر روی حافظه شما در حال نگهداری است. حوادثی که از نظر شما بی اهمیت هستند. پس با پاک کردن حوادث بی اهمیت ، فضا را برای نگهداری حوادث با اهمیت خالی کنید.

    دوربین خودرو مدیریت حافظه و ضبط فیلم